Remiantis Europos Komisijos (EK) Užimtumo, socialinių reikalų ir įtraukties generalinio direktorato paskelbta ataskaita, Europoje buvo išvystytas tvirtas politinis sutarimas dėl inkliuzinio švietimo svarbos ir vaikų, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių (SUP) įtraukimo į bendrąjį švietimą užtikrinimo. Ataskaitoje teigiama, jog Europos lygiu trūksta tarpusavio mokymosi ir pasidalinimo apie gerąsias praktikas teikiant paramą vaikams, turintiems SUP. Verta paminėti, kad oficiali Europos statistika rodo, kad bent 15,4% mokinių turi specialiųjų ugdymo poreikių, kurie apibrėžiami kaip “bet kokie mokymosi sunkumai ar negalia, dėl kurios mokinys gali sunkiau mokytis nei dauguma kitų tokio pat amžiaus jaunuolių”. Šios vadinamosios “kliūtys mokytis” svyruoja nuo sunkių ir sudėtingų mokymosi sunkumų žemiausiame spektro gale iki turinčių ypatingų gabumų aukščiausiame spektro gale. Tarp šių dviejų kraštutinumų pastebima namuose ir klasėje dažnai pasitaikančių daug konkretesnių mokymosi sunkumų, įskaitant disleksiją, dispraksiją (DCD), diskalkuliją, ADD (dėmesio deficito sutrikimas) ir ADHD (dėmesio deficito ir hyperaktyvumo sutrikimas). Stebima tendencija, jog vis daugiau tarp vaikų ir jaunuolių ugdymoje eigoje atsiranda tam tikrų specialių ugdymosi poreikių.
Kita vertus, esant dabartiniam ekonominiam aukšto nedarbo lygiui, ypač tarp jaunimo, nacionalinės vyriausybės ir Europos Sąjunga nori stiprinti verslumo įgūdžius, nes tai sukuria gerovę ir užimtumą; verslumo svarba buvo pabrėžta 2020 m. “Verslumo 2020″ veiksmų plane (2013 m.), kuriame verslumo ugdymas buvo apibrėžtas kaip pagrindinė neatidėliotinos intervencijos sritis.
Tačiau, nors verslumas yra įtrauktas į daugelio Europos šalių švietimo programas, nebuvo atlikta išsamių studijų ar pastangų siekiant nustatyti būtinus metodologijos ir mokymosi stiliaus pokyčius bei švietimo pagalbą, kurią turėtų naudoti bendrojo lavinimo mokyklos siekiant ugdyti mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, verslumą. Tai reiškia, kad daugiau nei 15% mokinių gali nepasinaudoti ugdomo verslumo teikiamais privalumais įprastoje švietimo aplinkoje, kurioje neatsižvelgiama į jaunuolių, turinčių SUP, mokymosi stilių ir informacijos apdorojimo procesą. Įdomu tai, kad mokiniai / jaunuoliai su SUP dažnai turi aukštą IQ, taip pat specialius sugebėjimus ir įgūdžius, kurie reikalingi sėkmingiems verslininkams, pavyzdžiui, kūrybingumą, problemų sprendimo įgūdžius ir kt.
Erasmus+ projektas „SENpower“ (Empowering young adult learners with Special Educational Needs, liet.: Jaunuolių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, įgalinimas) siekia panaikinti šią spragą, suteikiant galimybę reikšmingą ir vis didėjantį procentą jaunuolių bei profesinių mokyklų mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, supažindinti su verslumo samprata artimiau jiems tinkamu būdu. Kitaip tariant, siekiama, jog SUP turintys jaunuoliai įgytų naujų įgūdžių ir gebėjimų, o tai savo ruožtu atsilieptų jų aktyviam pilietiškumui.
„SENpower tikslai“ gali būti apibendrinti taip:
- Pedagogų ir kitų švietimo darbuotojų kompetencijų plėtojimas ir ugdymas
- Aukštos kokybės mokymosi galimybių gerinimas ir plėtojimas turintiems SUP
- Jaunų suaugusiųjų ir profesinės mokyklos mokinių, turinčių SUP, socialinė įtrauktis
- Verslumo ugdymo ir socialinio verslumo skatinimas
“SENpower” projekto įgyvendinimo laikotarpiu siekiama sukurti šešis (6) svarbius intelektualinius rezultatus, t.y. “Verslumo ugdymo ir plėtros vadovas SUP mokiniams”, taip pat mokymo kursų serija, apimanti svarbiausius verslumo aspektus specialiai pritaikytus jaunuoliams su SUP. “SENpower” ekspertai ir profesionalai intelektinių rezultatų kūrime naudos įvairius metodus; šie metodai apimtų apklausas/ klausimynus, tikslines grupes, didelius tyrimų kiekius atitinkamose studijų ir žiniatinklio analizės srityse bei kita.
Projekto sklaida bus grindžiama daugybe veiklos sričių, iš kurių svarbiausios yra dvi – konferencijos ir mokymo seminarai/kursai, kurie bus grindžiami “SENpower” projekto metu parengtais mokymo vadovais. Be to, bus sukurtas internetinis portalas ir virtualus pagalbos centras, kurio tikslas – būti pagrindiniu informacijos centru ir forumu visoms suinteresuotoms šalims, ekspertams, jaunuoliams, turintiems SUP ir visiems kitiems, susidomėjusiais projekto rezultatais.
“SENpower” projektu siekiama reikšmingo poveikio nacionaliniu ir Europos lygiu skatinant ir įgalinant konkrečius horizontalius ES / Erasmus + prioritetus tokius kaip “inkliuzinis švietimas, mokymas ir jaunimas”, tuo pat metu spręsti konkrečius jaunimo politikos prioritetus tokius kaip, pavyzdžiui, verslumo ugdymo skatinimas, jaunų žmonių įgalinimas ir aktyvus pilietiškumas.
Prašome susisiekti su mumis, jei turite kokių nors klausimų, susijusių su projektu projects@inovacijubiuras.lt